Sú naši žiaci hlúpejší ako deti z okolitých krajín?

„Slovenské školstvo upadá, deti sú hlúpejšie.“ Tieto a podobné tvrdenia počúvame denne a na všetkých úrovniach. Som učiteľka a preto viem, koľko energie, námahy a času investujem do vzdelávania a výchovy svojich žiakov napriek  zložitým podmienkam, aké nám nastolila školská reforma a úsporné financovaniu škôl.

Kritici sa odvolávajú na medzinárodné merania a umiestnenia našich žiakov v porovnaní s inými štátmi. Učím na 1. stupni, preto budem hovoriť o testovaní štvrtákov v matematike. Fakty, ktoré uvádzam, nie sú tajné, boli alebo sú na webovej stránke NÚCEM ( Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania).

Testovanie štvrtákov TIMSS sa uskutočnilo v r. 2007, 2011, 2015. NÚCEM zverejnil testy, aby učitelia mohli zaradiť úlohy do učebného procesu, nakoľko sa opakujú v trochu pozmenenej podobe. Skvelé, poviete si. Keby tí „neschopní“ učitelia úlohy s deckami precvičovali, mohli by sme byť špičkou vo vzdelávaní.

Má to však jeden háčik. V poslednej dobe je trendom zvyšovať „kvalitu“ matematických testov a súťaží tým, že autori zaraďujú úlohy z učiva, ktoré sa žiaci ešte neučili. Aj v testoch TIMSS bola takmer polovica úloh z učiva 5. a 6. ročníka: úlohy na sčítanie a odčítanie desatinných čísel, úlohy na sčítanie zlomkov s rôznymi menovateľmi, násobenie viacciferných čísel, uhly, lichobežníky, atď. Čiže netestuje sa to, čo sa žiak naučil, ale to, čo sa ešte len bude učiť.

Niektoré úlohy svojou náročnosťou pripomínali matematickú olympiádu pre nadaných matematikov.   Zloženie tried je však pestré: nadaní, šikovní,   priemerní , slabí žiaci, žiaci s poruchami učenia, integrovaní žiaci. Napriek tomu slovenské deti obstáli dobre.

obr. č. 1

Z priestorových dôvodov pripájam len vyhodnotenie štyroch úloh. 1. a  2. obrázok –  hodnotenie úloh  z učiva, ktoré žiaci preberajú vo 4. ročníku, 3. a 4. obrázok – úlohy s desatinnými číslami.

Bez názvu11       Bez názvu12obr. č. 7       obr. č. 8

Vo všetkých publikáciách našich i zahraničných pedagógov  je zdôrazňovaná jedna dôležitá zásada preverovania vedomostí: „Žiak môže byť skúšaný len z učiva, ktoré má dostatočne vysvetlené a precvičené.“ Zostavovateľky testov nemajú pedagogické vzdelanie? Alebo nepoznajú učebné osnovy? Ak chcú znemožniť učiteľov, chápem dôvody, ale prečo aj slovenské deti? Alebo napĺňajú nejaké zložité ciele, ktoré  nechápem?

Sú podobné praktiky  aj v iných testovaniach?  Pravidelne každý rok sa vedie vášnivá diskusia o úlohách v Monitore 9. Smiešne je, že ani tí „najpovolanejší“ sa nevedia dohodnúť, aké je riešenie spornej úlohy. No aspoň majú naši žiaci prvú skúsenosť so slovenskou realitou. Veď, čo sa v mladosti naučíš,…..!

Pán premiér, poďme spolu nakupovať . .. ..

15.02.2016

Srdečne Vás zdravím. Prepáčte, že si dovoľujem osloviť Vás, zaneprázdneného muža, ale ako inak s Vami môže komunikovať obyčajná učiteľka? Samozrejme niečo od Vás chcem. Pán premiér, potrebujem zošity, kancelárske papiere, výkresy, ceruzky, gumu, perá, modré aj červené, fixky, pravítka, kružidlo, lepidlo, lepiace pásky, magnetky na tabuľu, farby, najlepšie [...]

Putin

Putin ruší ďalšie záväzky. Navrhuje vystúpenie Ruska z dohovoru proti mučeniu

08.09.2025 10:15

Na to, aby takýto návrh parlamentu predložil, vyzval v auguste prezidenta premiér Michail Mišustin.

kotlár kokotlár

Zväz ambulantných poskytovateľov vyzýva Fica, aby bezodkladne odvolal Kotlára

08.09.2025 10:15

Zväz považuje Kotlárove vyjadrenia za dôkaz jeho nekompetentnosti vykonávať zverenú funkciu.

Izrael / Polícia / Jeruzalem /

Streľba v Jeruzaleme si vyžiadala štyroch mŕtvych, útočníci sú zneškodnení

08.09.2025 10:00

Podľa miestnych médií útok spáchali najmenej dvaja ozbrojenci.

Ukrajinská húfnica Bohdana

Ruská spoločnosť sa triešti. Čoraz viac ľudí chce koniec vojny, povedal šéf ukrajinských tajných

08.09.2025 09:55

Počet tých, ktorí sú za zastavenie vojny, sa v ostatnom období výrazne zvýšil, tvrdí Kyrylo Budanov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 8242x
Priemerná čítanosť článkov: 4121x

Autor blogu

Kategórie

Archív