Sú naši žiaci hlúpejší ako deti z okolitých krajín?

23. februára 2016, ucitelka, Nezaradené

„Slovenské školstvo upadá, deti sú hlúpejšie.“ Tieto a podobné tvrdenia počúvame denne a na všetkých úrovniach. Som učiteľka a preto viem, koľko energie, námahy a času investujem do vzdelávania a výchovy svojich žiakov napriek  zložitým podmienkam, aké nám nastolila školská reforma a úsporné financovaniu škôl.

Kritici sa odvolávajú na medzinárodné merania a umiestnenia našich žiakov v porovnaní s inými štátmi. Učím na 1. stupni, preto budem hovoriť o testovaní štvrtákov v matematike. Fakty, ktoré uvádzam, nie sú tajné, boli alebo sú na webovej stránke NÚCEM ( Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania).

Testovanie štvrtákov TIMSS sa uskutočnilo v r. 2007, 2011, 2015. NÚCEM zverejnil testy, aby učitelia mohli zaradiť úlohy do učebného procesu, nakoľko sa opakujú v trochu pozmenenej podobe. Skvelé, poviete si. Keby tí „neschopní“ učitelia úlohy s deckami precvičovali, mohli by sme byť špičkou vo vzdelávaní.

Má to však jeden háčik. V poslednej dobe je trendom zvyšovať „kvalitu“ matematických testov a súťaží tým, že autori zaraďujú úlohy z učiva, ktoré sa žiaci ešte neučili. Aj v testoch TIMSS bola takmer polovica úloh z učiva 5. a 6. ročníka: úlohy na sčítanie a odčítanie desatinných čísel, úlohy na sčítanie zlomkov s rôznymi menovateľmi, násobenie viacciferných čísel, uhly, lichobežníky, atď. Čiže netestuje sa to, čo sa žiak naučil, ale to, čo sa ešte len bude učiť.

Niektoré úlohy svojou náročnosťou pripomínali matematickú olympiádu pre nadaných matematikov.   Zloženie tried je však pestré: nadaní, šikovní,   priemerní , slabí žiaci, žiaci s poruchami učenia, integrovaní žiaci. Napriek tomu slovenské deti obstáli dobre.

obr. č. 1

Z priestorových dôvodov pripájam len vyhodnotenie štyroch úloh. 1. a  2. obrázok –  hodnotenie úloh  z učiva, ktoré žiaci preberajú vo 4. ročníku, 3. a 4. obrázok – úlohy s desatinnými číslami.

Bez názvu11       Bez názvu12obr. č. 7       obr. č. 8

Vo všetkých publikáciách našich i zahraničných pedagógov  je zdôrazňovaná jedna dôležitá zásada preverovania vedomostí: „Žiak môže byť skúšaný len z učiva, ktoré má dostatočne vysvetlené a precvičené.“ Zostavovateľky testov nemajú pedagogické vzdelanie? Alebo nepoznajú učebné osnovy? Ak chcú znemožniť učiteľov, chápem dôvody, ale prečo aj slovenské deti? Alebo napĺňajú nejaké zložité ciele, ktoré  nechápem?

Sú podobné praktiky  aj v iných testovaniach?  Pravidelne každý rok sa vedie vášnivá diskusia o úlohách v Monitore 9. Smiešne je, že ani tí „najpovolanejší“ sa nevedia dohodnúť, aké je riešenie spornej úlohy. No aspoň majú naši žiaci prvú skúsenosť so slovenskou realitou. Veď, čo sa v mladosti naučíš,…..!