Založ si blog

Sú naši žiaci hlúpejší ako deti z okolitých krajín?

„Slovenské školstvo upadá, deti sú hlúpejšie.“ Tieto a podobné tvrdenia počúvame denne a na všetkých úrovniach. Som učiteľka a preto viem, koľko energie, námahy a času investujem do vzdelávania a výchovy svojich žiakov napriek  zložitým podmienkam, aké nám nastolila školská reforma a úsporné financovaniu škôl.

Kritici sa odvolávajú na medzinárodné merania a umiestnenia našich žiakov v porovnaní s inými štátmi. Učím na 1. stupni, preto budem hovoriť o testovaní štvrtákov v matematike. Fakty, ktoré uvádzam, nie sú tajné, boli alebo sú na webovej stránke NÚCEM ( Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania).

Testovanie štvrtákov TIMSS sa uskutočnilo v r. 2007, 2011, 2015. NÚCEM zverejnil testy, aby učitelia mohli zaradiť úlohy do učebného procesu, nakoľko sa opakujú v trochu pozmenenej podobe. Skvelé, poviete si. Keby tí „neschopní“ učitelia úlohy s deckami precvičovali, mohli by sme byť špičkou vo vzdelávaní.

Má to však jeden háčik. V poslednej dobe je trendom zvyšovať „kvalitu“ matematických testov a súťaží tým, že autori zaraďujú úlohy z učiva, ktoré sa žiaci ešte neučili. Aj v testoch TIMSS bola takmer polovica úloh z učiva 5. a 6. ročníka: úlohy na sčítanie a odčítanie desatinných čísel, úlohy na sčítanie zlomkov s rôznymi menovateľmi, násobenie viacciferných čísel, uhly, lichobežníky, atď. Čiže netestuje sa to, čo sa žiak naučil, ale to, čo sa ešte len bude učiť.

Niektoré úlohy svojou náročnosťou pripomínali matematickú olympiádu pre nadaných matematikov.   Zloženie tried je však pestré: nadaní, šikovní,   priemerní , slabí žiaci, žiaci s poruchami učenia, integrovaní žiaci. Napriek tomu slovenské deti obstáli dobre.

obr. č. 1

Z priestorových dôvodov pripájam len vyhodnotenie štyroch úloh. 1. a  2. obrázok –  hodnotenie úloh  z učiva, ktoré žiaci preberajú vo 4. ročníku, 3. a 4. obrázok – úlohy s desatinnými číslami.

Bez názvu11       Bez názvu12obr. č. 7       obr. č. 8

Vo všetkých publikáciách našich i zahraničných pedagógov  je zdôrazňovaná jedna dôležitá zásada preverovania vedomostí: „Žiak môže byť skúšaný len z učiva, ktoré má dostatočne vysvetlené a precvičené.“ Zostavovateľky testov nemajú pedagogické vzdelanie? Alebo nepoznajú učebné osnovy? Ak chcú znemožniť učiteľov, chápem dôvody, ale prečo aj slovenské deti? Alebo napĺňajú nejaké zložité ciele, ktoré  nechápem?

Sú podobné praktiky  aj v iných testovaniach?  Pravidelne každý rok sa vedie vášnivá diskusia o úlohách v Monitore 9. Smiešne je, že ani tí „najpovolanejší“ sa nevedia dohodnúť, aké je riešenie spornej úlohy. No aspoň majú naši žiaci prvú skúsenosť so slovenskou realitou. Veď, čo sa v mladosti naučíš,…..!

Pán premiér, poďme spolu nakupovať . .. ..

15.02.2016

Srdečne Vás zdravím. Prepáčte, že si dovoľujem osloviť Vás, zaneprázdneného muža, ale ako inak s Vami môže komunikovať obyčajná učiteľka? Samozrejme niečo od Vás chcem. Pán premiér, viac »

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Trump, Obama

Operácia Guľový blesk, alebo ako vyzerá striedačka v Bielom dome

20.01.2017 17:05

"Celý dom musí byť taký, aký ho chce mať prichádzajúca rodina," hovorí bývalý hlavný ceremoniár Bieleho domu Stephen Rochon o zmenách v sídle amerického prezidenta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 5281x
Priemerná čítanosť článkov: 2641x

Autor blogu

Kategórie

Archív